Az Egyesült Államok Belbiztonsági Minisztériuma (Department of Homeland Security, DHS) augusztusban indította el azt a reklámkampányát, amelynek célja az Immigration and Customs Enforcement (ICE) ügynökség toborzása. A kampány során hirdetések jelentek meg különböző streaming szolgáltatásokon és közösségi média platformokon, amelyek elsősorban fiatalokat, korábbi rendőröket és veteránokat céloznak meg. Azonban a kampány nem várt visszhangot váltott ki a felhasználók körében.
A toborzó hirdetések megjelenése és felhasználói reakciók
A hirdetések már korábban is feltűntek kábeltévés csatornákon, most pedig olyan népszerű streaming platformokon jelentek meg, mint a Spotify, Hulu, HBO Max, Pandora és ESPN. Különösen a Spotify ingyenes felhasználói panaszkodtak hangosan, hogy zenehallgatás közben szembesültek az ICE toborzó reklámjaival.
Egy TikTok-felhasználó így fogalmazott: „Csak zenét akartam hallgatni Spotify-on… majd jött egy hirdetés, ami azzal kezdődött, hogy ‘milliók veszélyes illegális bevándorlók garázdálkodnak az utcákon’.” A felhasználó annyira felháborodott, hogy törölte az alkalmazást. Egy másik Spotify-felhasználó pedig online fórumon jelezte: „Ha ezeket a hirdetéseket nem távolítják el hamarosan, lemondom a prémium előfizetésemet.”
A hirdetések tartalma és célcsoportja
A reklámok egy része kifejezetten olyan elégedetlen rendőröket céloz meg nagyvárosokban, mint Chicago vagy Seattle. A toborzók $50,000 aláírási bónuszt, bőséges juttatásokat és akár diákhitel-elengedést is kínálnak az új ügynököknek.
Ezek a hirdetések hasonlóak azokhoz, amelyeket korábban már láthattunk kábeltévén, valamint olyan platformokon, mint az X (korábbi Twitter), YouTube, LinkedIn és Meta. A Spotify szóvivője elmondta, hogy ezek a reklámok „egy széles körű kampány részei, amelyet az amerikai kormány folytat televíziós, streaming és online csatornákon keresztül”. Hozzátette továbbá, hogy a hirdetések nem sértik a Spotify reklámpolitikáját, de a felhasználók szavazhatnak rájuk vagy ellenük a platformon.
Más streaming szolgáltatók és további reakciók
Több HBO Max előfizető is arról számolt be az X-en (korábbi Twitter), hogy ICE toborzó videókat láttak az All Elite Wrestling műsorai között. Hangman Page, a profi birkózó és az említett promóció egyik aláírt sportolója arra buzdította a nézőket, hogy jelentsék ezeket a hirdetéseket az HBO Max-nak és a TBS kábelcsatornának.
Hasonló panaszok érkeztek Hulu-ról, ESPN-ről és Pandora zenei szolgáltatásról is. Egy Pandora közösségi fórumán egy felhasználó így írta le élményét: „Meg vagyok rémülve és aggódom amiatt, hogy gyűlöletbeszédet hallottam egy reklámban Pandora-n? Nem igazán tudom mit mondjak még. Ez elfogadhatatlan és nagyon szomorú vagyok emiatt.”
A kampány háttere és céljai
A DHS kampánya része annak az erőfeszítésnek, hogy több ICE ügynököt toborozzanak annak érdekében, hogy teljesítsék Donald Trump volt elnök tömeges kitoloncolási tervét. Az ügynökség nehézségekbe ütközött abban, hogy naponta elég sok illegális bevándorlót tartóztasson le és helyezzen őrizetbe – részben munkaerőhiány miatt.
Az adminisztráció több mint 6 millió dollárt költött toborzó reklámokra. Tricia McLaughlin, a DHS helyettes titkára elmondta: „Az ICE több mint 175 000 jelentkezést kapott” a kampány hatására, és „már több mint 18 000 ideiglenes állásajánlatot tettek.”
McLaughlin hozzátette továbbá, hogy az ösztönző programok – például az aláírási bónuszok – folytatódnak még akkor is, ha kormányzati leállás következik be. Ezt szerinte a demokraták okozzák. Kiemelte: nincs semmi sértő vagy pártos abban, hogy eltávolítják azokat az embereket az országból, akiket bűnözőknek tartanak.
Kormányzati nyilatkozatok és további lépések
A Belbiztonsági Minisztérium szóvivője megerősítette a kampány létezését és hangsúlyozta annak széles körű jellegét. Az Independent újságírói megkeresték a DHS-t valamint Pandora-t, Hulu-t és HBO Max-ot is további kommentekért.
A kampány részeként Kristi Noem belbiztonsági miniszter számos reklámblitzben jelent meg személyesen is. Ezekben arra figyelmezteti az illegális bevándorlókat spanyol nyelvű változatokban is, hogy ne próbáljanak meg bejutni az Egyesült Államokba.
Összegzés
Az ICE toborzó kampánya streaming szolgáltatásokon való megjelenése komoly vitákat váltott ki az amerikai közvéleményben. Míg a kormányzat szerint ezek a hirdetések szükségesek ahhoz, hogy megfelelő létszámú ügynököt tudjanak alkalmazni az illegális bevándorlás elleni harcban, addig sok felhasználó sértőnek vagy ijesztőnek találja az üzeneteket.
A jövőben várhatóan további vitákra ad majd okot ez a kampány mind politikai mind társadalmi szinten is.