Volkswagen, Mercedes-Benz és BMW milliárdokat spóroltak az WLTP hibáinak köszönhetően

okt 16, 2025 | Tech

Új tanulmány szerint a világ legnagyobb autógyártói, köztük a Volkswagen, Mercedes-Benz és BMW, milliárdos megtakarítást értek el az Európai Unió kibocsátási bírságainak elkerülésével, köszönhetően a WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure) tesztelési rendszerének hiányosságainak. Ezek a hibák lehetővé tették számukra, hogy kevesebb teljesen elektromos járművet (EV) értékesítsenek, miközben több plug-in hibridet (PHEV) adtak el – olyan autókat, amelyeket a tulajdonosok ritkán töltenek fel.

Az WLTP rendszer hibái és azok következményei

A WLTP tesztelési eljárás túlzottan optimista kibocsátási becsléseket adott, ami torzította az autógyártók kibocsátási teljesítményét. Ennek eredményeként 2021 és 2023 között több mint 52 millió tonnával nőtt a CO2-kibocsátás Európában, miközben az autógyártók közel 6 milliárd eurót (6,5 milliárd dollárt) takarítottak meg a bírságok elkerülésével.

A Transport & Environment (T&E), Európa tiszta közlekedést támogató szervezete által publikált tanulmány rámutatott, hogy a Mercedes-Benz, Volkswagen és BMW plug-in hibrid modelljeinek hivatalos WLTP szerinti kibocsátási értékei jelentősen alacsonyabbak voltak a valóságosnál. Ez lehetővé tette számukra, hogy könnyebben megfeleljenek az uniós kibocsátási céloknak.

Plug-in hibridek: előnyök és valóság

A PHEV-ek olyan járművek, amelyek belső égésű motorral és elektromos hajtással is rendelkeznek. Általában 30-50 mérföldet (48-80 km) képesek megtenni kizárólag akkumulátorról. Azonban a belső égésű motor akkor lép működésbe, amikor az akkumulátor lemerül.

Az elmélet szerint ez csökkenti az üzemanyagköltségeket és a károsanyag-kibocsátást, ha a tulajdonosok rendszeresen töltik az akkumulátort. A valóság azonban más: sok PHEV-tulajdonos nem tölti fel rendszeresen autóját, így valójában csak egy nehéz akkumulátort cipelnek magukkal, ami rontja az üzemanyag-hatékonyságot és növeli a kibocsátást.

A Nemzetközi Tiszta Közlekedési Tanács (ICCT) korábbi tanulmánya szerint Európában a PHEV-tulajdonosok ritkán töltik fel járműveiket, inkább a belső égésű motort használják – emiatt ezeknek az autóknak a kibocsátása gyakran megegyezik vagy meghaladja a hagyományos benzin- vagy dízelautókét.

Kibocsátási különbségek: hivatalos adatok vs. valós körülmények

A T&E tanulmánya szerint a 2023-as évjáratú PHEV-ek hivatalosan 75%-kal hatékonyabbnak számítottak a WLTP alapján, átlagosan 35 gramm CO2-t bocsátva ki 100 kilométerenként. Ezzel szemben a benzinüzemű autók hivatalosan 139 grammot bocsátanak ki ugyanilyen távolságon.

Valójában azonban csak 19%-os különbség mutatkozott: a fosszilis üzemanyaggal működő járművek átlagosan 166 gramm CO2-t bocsátottak ki kilométerenként, míg a PHEV-ek 135 grammot.

Példák konkrét modellekre

A Mercedes-Benz GLC 350e plug-in hibrid például 2021 és 2023 között majdnem megtriplázta elektromos hatótávolságát 44 km-ről (27 mérföld) 112 km-re (70 mérföld), ám valós kibocsátása mindössze 6%-kal csökkent – messze elmaradva a WLTP által becsült 55%-os csökkenéstől.

Nagyobb akkumulátor beépítése nem mindig jár pozitív hatással: mivel növeli az autó súlyát, erősebb motorokra van szükség az akkumulátor lemerülése után. Ez jól látható például a Range Rover Sport és BMW X5 plug-in hibrid változatainál is, ahol jelentős eltérések mutatkoztak WLTP szerinti és valós kibocsátási adatok között.

PHEV-tulajdonosok pénztárcájára gyakorolt hatás

A tanulmány szerint átlagosan egy PHEV-tulajdonos évente körülbelül 940 euróval (1100 dollárral) többet költött üzemanyagra, mivel gyakran benzint vagy dízelt használt töltés helyett. Ez az összeg 50%-kal magasabb volt annál, amit hivatalosan vártak volna megtakarításként.

A technológia jövője és kihívásai

Bár maga a plug-in hibrid technológia nem hibás, jelenlegi alkalmazása Európában számos problémával küzd. Kínában továbbra is nagy népszerűségnek örvend ez a hajtáslánc-megoldás, és sok gyártó tekinti átmeneti lépcsőfoknak a teljes elektromos járművek felé vezető úton.

Ha gyorsabb töltési lehetőségek állnának rendelkezésre vagy szélesebb körben elterjedne a Level 2 töltőinfrastruktúra, valamint ha tulajdonosok ténylegesen rendszeresen töltenék autóikat, akkor ezeknek az autóknak még nagyobb lenne az előnye.

WLTP reformjai és jövőbeli lépések

A jelenlegi helyzetre reagálva az Európai Bizottság már lépett: két fázisban tervezi korrigálni az WLTP tesztelési módszertanának hiányosságait annak érdekében, hogy az hivatalos kibocsátási adatok jobban tükrözzék a valós körülményeket.

  • Első fázis: Már idén életbe lépett az új szabályozás az újonnan regisztrált PHEV-ek esetében.
  • Második fázis: Jövőre már meglévő modellek esetében is pontosabb kibocsátási adatokat kell szolgáltatni.
  • További fejlesztések: 2027-2028-ban további korrekciók várhatók annak érdekében, hogy még közelebb kerüljenek egymáshoz az WLTP szerinti és valós emissziós értékek.

Mire van még szükség?

A PHEV-ek marketingjében is van még mit javítani. Elengedhetetlen lenne eltüntetni a túlzó kibocsátási adatokat és átláthatóbbá tenni azt is, hogyan használják ténylegesen ezeket az autókat tulajdonosaik. Emellett fontos lenne jobb tájékoztatást nyújtani arról, hogyan lehet hatékonyabban üzemeltetni ezeket a járműveket – mindez jelentős mértékben csökkenthetné környezeti hatásukat és gazdasági terheiket egyaránt.

Forrás: https://insideevs.com/news/776049/european-automakers-saved-billions-in-fines-phevs/

Az ideális chatbot: emberközeli, mégis tudatos AI fejlesztése

Az ideális világban milyen chatbotot szeretnénk létrehozni? Ez a kérdés egyre fontosabbá válik, különösen most, amikor a mesterséges intelligencia (AI) egyre inkább beépül mindennapi életünkbe. A chatbotok piacán ugyanis az emberek egyre inkább az emberihez hasonló...

Paramount Skydance jelentős leépítéseket hajt végre az Egyesült Államokban

Paramount Skydance, a nemrégiben egyesült szórakoztatóipari óriás, komoly átszervezésbe kezdett, amelynek keretében mintegy 1000 munkahelyet szüntet meg elsősorban az Egyesült Államokban. A Variety értesülései szerint a leépítések 2024. október 29-én, szerdán...

Meta okosszemüvegek és a magánélet halála: a jövő, amitől a sci-fi írók is félnek

Mark Zuckerberg legújabb fejlesztése, a Meta okosszemüvegek sorozata egy olyan jövőképet vetít előre, amelyet a sci-fi szerzők évtizedek óta figyelmeztetnek: egy világot, ahol a magánélet megszűnik létezni, és mindenki folyamatosan mindenkit rögzít. A Meta...

Microsoft és OpenAI új partnerségi megállapodása: a mesterséges intelligencia jövője

Microsoft és OpenAI szeptemberben aláírtak egy nem kötelező érvényű megállapodást (MOU) a többmilliárd dolláros partnerségük következő szakaszára. Azonban a részletek akkor még meglehetősen szűkszavúak voltak, ami aggodalmat és találgatásokat váltott ki, miközben az...

Bank of America elnök-vezérigazgatója figyelmeztet: az infláció és a kormányzati leállás veszélyezteti a középosztály stabilitását

Brian Moynihan, a Bank of America elnök-vezérigazgatója aggodalmát fejezte ki az amerikai gazdaság jövőjével kapcsolatban, különösen a középosztály helyzetét illetően. Bár az amerikai fogyasztók továbbra is jelentős mértékben támogatják a gazdaságot folyamatos...

Az ideális chatbot: emberközeli, mégis tudatos AI fejlesztése

Az ideális világban milyen chatbotot szeretnénk létrehozni? Ez a kérdés egyre fontosabbá válik, különösen most, amikor a mesterséges intelligencia (AI) egyre inkább beépül mindennapi életünkbe. A chatbotok piacán ugyanis az emberek egyre inkább az emberihez hasonló...

Dinamikus vezeték nélküli töltés: Franciaország első elektromos autópályája

Franciaország történelmi lépést tett a fenntartható közlekedés irányába azzal, hogy megnyitotta a világ első olyan autópályáját, amely dinamikus vezeték nélküli töltőrendszerrel van felszerelve. Ez az innovatív technológia lehetővé teszi, hogy az elektromos járművek...

Az Alan Turing Intézet új küldetése: az Egyesült Királyság védelme a kibertámadások ellen

Az Alan Turing Intézet, az Egyesült Királyság vezető mesterséges intelligencia (MI) kutatóközpontja, jelentős átalakuláson megy keresztül. Az intézet új, ambiciózus küldetést jelentett be, amelynek célja az ország kritikus infrastruktúrájának – beleértve az energia-,...

Roblox ellen indított per: Egy anya harca a gyermekek biztonságáért a digitális világban

Roblox, az egyik legnépszerűbb online játékplatform, amelyet elsősorban gyermekek és tinédzserek használnak, komoly jogi kihívásokkal néz szembe. Jaimee Seitz, egy tizenéves lány, Audree Heine édesanyja beperelte a céget, azzal vádolva őket, hogy a befektetők érdekeit...

Intel 4004: Az első programozható mikroprocesszor belső titkai

CPU Duke, egy elismert CPU gyűjtő és rajongó, különleges lehetőséget kapott arra, hogy „felnyissa a motorháztetőt” az Intel első, többcélú mikroprocesszorán, az Intel 4004-en. Egy friss bejegyzésében az X közösségi platformon CPU Duke eltávolította a 4004-es...

OpenAI újrastrukturálása: nonprofit alapítvány és nyilvános hasznossági társaság

2025. szeptember 23-án az OpenAI, a mesterséges intelligencia egyik vezető startupja, bejelentette, hogy befejezte pénzügyi újrastrukturálását, amelynek eredményeként nonprofit szervezetté vált, miközben megtartotta irányító részesedését a profit orientált üzleti...