2025. november 20. – A Warner Bros. Studio zászlaja szeptember 12-én lobogott Burbankban, Kaliforniában, jelezve egy új korszak kezdetét a legendás filmstúdió életében. A Warner Bros. Discovery bejelentette, hogy eladásra kínálja vállalatát, ami Hollywoodban nagy visszhangot váltott ki.
A Warner Bros. története és jelentősége
A Warner Bros. Studios 1923-ban négy testvér – Harry, Albert, Sam és Jack Warner – alapította meg, akik Pennsylvaniában egy mozit üzemeltettek, mielőtt Hollywoodba költöztek volna filmeket készíteni. Az egyik első némafilm-sztárjuk egy német juhász kutya volt, Rin Tin Tin, aki hatalmas népszerűségre tett szert.
1927-ben a stúdió történelmet írt az első hangosfilmjével, The Jazz Singer című alkotással, amelyben Al Jolson játszott főszerepet. Azóta a Warner Bros. számtalan ikonikus filmet készített vagy forgalmazott, mint például a Casablanca, The Big Sleep, és The Maltese Falcon az 1940-es évekből.
A lista folytatódik olyan klasszikusokkal, mint az A Clockwork Orange, Goodfellas, valamint a modern sikerek közé tartozik a Barbie, továbbá a híres Bugs Bunny és Looney Tunes rajzfilmek is a Warner Bros. égisze alatt készültek.
A Warner Bros. Discovery jelenlegi helyzete és az eladás folyamata
A stúdió az elmúlt évtizedekben többször váltott tulajdonost. Három évvel ezelőtt a Warner Media összeolvadt a Discovery céggel, így jött létre a Warner Bros. Discovery. Idén júniusban bejelentették, hogy két részre osztják a vállalatot: az egyikbe kerülnek a film-, TV- és streaming stúdiók, míg a másikba főként hagyományos kábelcsatornák, például a CNN.
Az elválasztás azonban még nem történt meg, így lehetséges, hogy az új vevő az egész Warner Bros. Discovery-t és annak gazdag film- és tévékönyvtárát megszerzi.
A cég szóvivője, Robert Gibbs szerint jelenleg nem kötelező érvényű ajánlatokat fogadnak be egészen november 20-ig (csütörtökig), és várhatóan karácsonyig döntés születik az ügyben.
Kik lehetnek az új tulajdonosok? Hollywood találgatások
Az iparági szakértők és rajongók körében máris megindultak a találgatások arról, ki veheti át a legendás stúdiót. Egyesek szerint a Warner Brothers régi riválisa, a Paramount lehet esélyes vevőként – különösen miután nemrég összeolvadtak a Skydance-szel.
A Paramount vezérigazgatója, David Ellison már több alkalommal is jelezte érdeklődését az ügyben.
Egy másik felmerülő lehetőség a streaming óriás Netflix lenne, ám ez antitröszt aggályokat vet fel Washingtonban. A Netflix társelnöke, Ted Sarandos egy múlt havi befektetői konferencián világossá tette: „Nincs érdeklődésünk hagyományos médiahálózatok tulajdonlása iránt.”
Egyéb potenciális vásárlók között emlegetik még a Comcastot és az Amazont is, illetve olyan befektetőket, akik eddig nem voltak jelen az szórakoztatóiparban.
Milyen hatással lehet az eladás a mozikra és a filmkészítésre?
A mozik tulajdonosai aggódnak amiatt, hogy az új tulajdonos prioritása továbbra is a mozifilmek készítése lesz-e. Daniel Loria, a The Boxoffice Company vezető alelnöke hangsúlyozza:
„Amíg több film készül moziba – nem feltétlenül ugyanannyi vagy kevesebb –, addig támogatjuk bármilyen üzleti döntést.”
Loria emlékeztet arra is, hogy amikor a Disney megvásárolta a Foxot és Fox Searchlightot, jelentősen csökkentették moziba kerülő filmjeik számát: 2016-ban összesen 38 filmet mutattak be moziban ezekkel együtt, míg idén csak 18-at.
Ez különösen problémás azoknak a mozitulajdonosoknak, akik még mindig küzdenek azért, hogy visszacsalogassák közönségüket a pandémia utáni időszakban – hiszen ma már sokan inkább otthon néznek filmeket televízión vagy mobil eszközökön.
A független filmek jövője és kreatív kockázatok
Sokan attól tartanak továbbá, hogy az új tulajdonosok csak néhány nagy költségvetésű kasszasikerre koncentrálnak majd, miközben háttérbe szorulnak az alacsonyabb költségvetésű független alkotások.
Max Friend, az amerikai független mozik jegyértékesítő platformjának (Filmbot) vezérigazgatója szerint:
„Aggodalomra ad okot, hogy kevesebb lesz majd az újító szellemű kockázatvállalás és kevesebb lehetőség jut majd új rendezőknek és filmeseknek.”
Idén azonban a Warner Brothers több kritikai sikert is elért olyan alkotásokkal, mint Ryan Coogler „Sinners” című filmje, valamint Paul Thomas Anderson „One Battle After Another” című műve vagy éppen egy horrorfilm is („Weapons”). Friend kíváncsian várja, hogy az új tulajdonos hasonlóan merész döntéseket hoz-e majd a jövőben.
Záró gondolatok
A Warner Bros. Discovery eladása komoly változásokat hozhat Hollywoodban és azon túl is. A stúdió gazdag múltja mellett fontos kérdés marad: hogyan őrzik meg kreativitásukat és támogatják-e továbbra is mindazokat az alkotókat és műfajokat, amelyek miatt világszerte rajonganak érte?
Egy biztos: amíg több minőségi film készül moziba – legyen szó nagy költségvetésű produkciókról vagy független művészfilmekről –, addig mindenki nyerhet ebben az iparágban.






