A Waymo, az Alphabet tulajdonában álló önvezető autó szolgáltató, jelentős előrelépést tett a robotaxi szolgáltatások terén: mostantól autópályás utazásokat is kínál ingyenesen három nagy amerikai városban – San Francisco, Phoenix és Los Angeles környékén. Ez a fejlesztés mérföldkőnek számít a vezető nélküli, utasokat szállító vállalat életében, hiszen eddig csak kisebb utakra és mellékutakra korlátozódtak az önvezető járművek.
Új korszak az önvezető robotaxis szolgáltatásban
A Waymo szerdai bejelentése szerint a cég mostantól akkor kínálja az autópályás utakat, amikor azok jelentősen gyorsabbak az alternatív útvonalaknál. A Google anyavállalatához tartozó Waymo fokozatosan bővíti majd ezt a lehetőséget több utas és helyszín számára is.
Korábban a Waymo járművei már közlekedtek kisebb autópályákon és mellékutakon, azonban ez az első alkalom, hogy a cég fizetős utasokat szállít magasabb sebességkorlátozású autópályákon. Ez komoly technológiai és biztonsági kihívást jelentett, amelyet a vállalat hosszú időn át fejlesztett és tesztelt.
A kihívás: teljes autonómia az autópályán
Dmitri Dolgov, a Waymo társigazgatója egy sajtóeseményen elmondta: “Az autópályán való vezetés könnyen megtanulható, de nagyon nehéz tökéletesen elsajátítani teljes autonómiával, emberi sofőr nélkül és nagy léptékben.” Hangsúlyozta, hogy időbe telt, míg ezt megfelelően megvalósították.
A Waymo járművei általában az adott autópálya maximális sebességhatárához igazodnak, amely sok esetben 65 mérföld/óra (kb. 105 km/h). Ugyanakkor egy szóvivő megerősítette, hogy rendkívüli helyzetekben biztonsági okokból előfordulhat, hogy néhány mérfölddel túllépik a sebességhatárt.
Működési protokollok és biztonsági együttműködés
Az autópályás működés bevezetése új operatív protokollokat igényelt. A Waymo szoros együttműködésben dolgozott a Kaliforniai Autópálya Rendőrséggel (California Highway Patrol) és az Arizonai Közbiztonsági Minisztériummal (Arizona Department of Public Safety), hogy biztosítsa a közlekedésbiztonságot.
Ezen túlmenően a cég kiterjesztette elektromos robotaxi flottájának töltési infrastruktúráját is az autópályás szolgáltatás bővülése miatt.
Több mint egy évtizednyi tesztelés és felkészülés
Az elmúlt év során a Waymo kiválasztott Alphabet alkalmazottaknak már kínált autópályás robotaxi utakat San Francisco, Los Angeles és Phoenix környékén. Jacopo Sannazzaro termékmenedzser elmondása szerint ez volt a felkészülés része a nyilvános szolgáltatás elindítására.
A cég több mint tíz éve teszteli járműveit autópályákon. A tesztek nemcsak nyilvános utakon és zárt pályákon zajlanak, hanem szimulációs környezetben is, ahol különféle nehezen reprodukálható helyzeteket modelleznek. Ilyenek például az autópályára való besorolás, motorosok közötti sávváltás vagy akár egy másik jármű felborulása.
Valós tapasztalatok: CNBC tesztútja San Francisco környékén
A CNBC újságírói kipróbálták a Waymo robotaxit San Francisco Bay Area-ben. Az útvonal San Bruno YouTube irodáitól San Mateo-ig tartott oda-vissza a California 101-es autópályán. Az utazás során zökkenőmentesen haladtak fel- és lehajtókon anélkül, hogy bármilyen incidens történt volna.
Waymo folyamatos terjeszkedése
A Waymo már korábban elindította robotaxi szolgáltatását Austinban (Texas), San Franciscóban, Phoenixben és Los Angelesben. A cég 2026-ban további bővítést tervez Miami, San Diego és Washington D.C. irányába. Emellett jelenleg is tesztelik járműveiket New York City-ben és Tokióban, valamint terveik között szerepel Londonban való nyilvános szolgáltatás indítása jövőre.
Bővülés a San Francisco Bay Area-ben: San Jose bekapcsolása
Szerdán azt is bejelentették, hogy kibővítik szolgáltatási területüket San Jose városára is. Ez magában foglalja a San Jose Mineta Nemzetközi Repülőtérre történő utazásokat is – ez lesz a cég második nemzetközi repülőtéri célpontja. A repülőtéri szolgáltatás terveit először szeptemberben hozták nyilvánosságra.
2023-ban indult el a Phoenix Sky Harbor Nemzetközi Repülőtérre irányuló robotaxi szolgáltatásuk, amely mára a legnépszerűbb célponttá vált Phoenix metropolitán területén.
Márciusban tovább bővítették lefedettségi területüket 27 négyzetmérfölddel a régióban, beleértve olyan városokat is, mint Mountain View és Palo Alto. A legfrissebb bővítés után Waymo mintegy 260 négyzetmérföldön kínál szolgáltatást Silicon Valley-ben.
Versenytársak: Tesla helyzete az önvezető piacon
A potenciális versenytárs Tesla is kínál utazásokat San Jose Mineta repülőtérre saját “Robotaxi” alkalmazásán keresztül. Fontos azonban megjegyezni, hogy ez nem teljesen önvezető szolgáltatás: Tesla jelenleg csak emberi sofőrrel működő autószolgáltatást üzemeltet Kaliforniában technikai korlátok és engedélyezési szabályok miatt. Így nem versenyez közvetlenül Waymo kereskedelmi robotaxi modelljével.
Összegzés
A Waymo új fejlesztése jelentős mérföldkő az önvezető technológia fejlődésében: immár három nagyvárosban kínálnak biztonságos és hatékony autópályás robotaxi szolgáltatást. Ez nemcsak technológiai bravúr, hanem fontos lépés afelé is, hogy az autonóm járművek mindennapi közlekedési eszközzé váljanak világszerte.
Forrás: https://www.cnbc.com/2025/11/12/waymo-robotaxi-starts-freeway-highway-rides.html





