WestJet megszünteti a dönthető üléseket az Economy osztályon – Mit jelent ez az utasok számára?

okt 17, 2025 | Tech

Az egyik legidegesítőbb élmény egy repülőúton, amikor az előttünk ülő utas hirtelen hátradönti az ülését, és ezzel szűkíti a rendelkezésünkre álló helyet. A kanadai WestJet légitársaság nemrégiben bejelentette, hogy jelentős átalakításokat hajt végre Boeing 737-es gépeinek Economy osztályán: az összes ülés fix háttámlás lesz, vagyis nem lehet majd hátradönteni őket.

Mi az a fix háttámla és miért vezetik be?

A „fix háttámla” kifejezés egy udvarias, vállalati szóhasználat arra, hogy az ülések háttámlája nem dönthető hátra. Ez azt jelenti, hogy az utasok nem tudják majd kényelmük érdekében hátradönteni az ülést, ami sokak számára kényelmetlen lehet, de cserébe több hely jut mindenki számára.

A dönthető ülések kedvelőinek azonban nem kell aggódniuk: a WestJet új „Extended Comfort” szekciót hoz létre az Economy osztályon belül, ahol 36 extra lábtérrel rendelkező dönthető ülést kínálnak. Ezen kívül a Premium kabinban is elérhetők lesznek kényelmesebb, dönthető ülések. Azok az utasok, akik szeretnének hátradőlni repülés közben, ezekért a helyekért felárat kell fizetniük.

Új kabinrendezés és extra szolgáltatások

A WestJet által használt ultra vékony kialakítású ülések lehetővé tették, hogy egy plusz üléssorral bővítsék a Boeing 737-es gépek Economy kabinját. Ezáltal több utast tudnak fogadni anélkül, hogy jelentősen csökkenne a komfortérzet.

Az új Extended Comfort szekció a Premium kabin mögött helyezkedik el, így azoknak az utasoknak is vonzó alternatívát kínál, akik nem szeretnének prémium jegyet vásárolni, de többletkényelmet igényelnek. Emellett mind az Economy, mind a Premium kabinokat új wifi-rendszerekkel szerelik fel, így a fedélzeti internetkapcsolat is javulni fog.

A légitársaság tervei szerint az új kabinok még az idei év végéig bevezetésre kerülnek.

WestJet vezetői nyilatkozata

Samantha Taylor, a WestJet ügyvezető alelnöke így nyilatkozott:

„A WestJet mindig is úttörő volt abban, hogy elérhetővé tegye a légi utazást a kanadaiak számára, elsősorban alacsony költségekkel és megfizethető jegyárakkal. Az új kabin kialakítása vendégeink sokszínű igényeit szolgálja ki: legyen szó prémium ülésről extra kényelmi szolgáltatásokkal és lábtérrel vagy megfizethetőbb jegyekről kevesebb hellyel – izgatottan mutatjuk be ezt a termékkínálatot.”

További változások és díjemelések

Bár a plusz üléssor bevezetése csökkentheti az egy ülésre jutó költségeket és segíthet megfizethetőbb árakat kínálni, a WestJet más intézkedései arra utalnak, hogy nem várható jegyár-csökkenés. A CBC News beszámolója szerint ugyanis a légitársaság nemrégiben emelte az első feladott poggyász díját – ez már a második díjemelés két év alatt.

Bár összességében csökkentek a repülőjegyárak tavaly óta, a légitársaságok egyre inkább pótolják bevételeiket különféle pótdíjakból és extrákból. Ez jól mutatja azt is, hogy milyen kihívásokkal néz szembe jelenleg a légiipar.

A légiipar aktuális helyzete

Nem lehet szó nélkül elmenni amellett sem, hogy több diszkont légitársaság nehézségekkel küzd: például a Spirit Airlines kétszer is csődöt jelentett az elmúlt időszakban. United Airlines vezérigazgatója Scott Kirby nyilvánosan kijelentette, hogy szerinte Spirit hamarosan megszűnik.

A diszkont modell nehézségei miatt már nem tartják kordában egymás árait ezek a társaságok. Például Southwest Airlines is feladta korábbi alacsony költségű modelljének néhány jellegzetességét: bevezettek poggyászdíjakat és előre kijelölt ülőhelyeket.

Összességében tehát elmondható: a kereskedelmi légi közlekedés változóban van, és sajnos nem feltétlenül jobb irányba halad az utasok számára.

Összegzés

  • WestJet eltávolítja a dönthető üléseket Economy osztályán fix háttámlákra váltva.
  • Bevezetik az új „Extended Comfort” szekciót extra lábtérrel és dönthető ülésekkel felár ellenében.
  • Új wifi rendszerekkel szerelik fel mind az Economy, mind pedig Premium kabinokat.
  • Bár több ülés kerül beépítésre, díjemelések is történtek például poggyászdíjak terén.
  • A légiipar egészében nehézségek mutatkoznak; változóban van a diszkont modell jövője is.

A WestJet frissítései jól tükrözik azt a kettősséget, amely ma jellemzi a légi közlekedést: egyszerre próbálnak több utast fogadni és megfizethetőbb árakat kínálni miközben növelik bevételeiket különféle pótdíjakból. Az utazóknak érdemes figyelniük ezekre a változásokra és tudatosan választaniuk jegyeiket annak megfelelően, hogy milyen kényelmi szintet várnak el egy repülőúttól.

Forrás: https://www.jalopnik.com/1991227/westjet-airline-removing-reclining-seats-from-economy/

Az ideális chatbot: emberközeli, mégis tudatos AI fejlesztése

Az ideális világban milyen chatbotot szeretnénk létrehozni? Ez a kérdés egyre fontosabbá válik, különösen most, amikor a mesterséges intelligencia (AI) egyre inkább beépül mindennapi életünkbe. A chatbotok piacán ugyanis az emberek egyre inkább az emberihez hasonló...

Paramount Skydance jelentős leépítéseket hajt végre az Egyesült Államokban

Paramount Skydance, a nemrégiben egyesült szórakoztatóipari óriás, komoly átszervezésbe kezdett, amelynek keretében mintegy 1000 munkahelyet szüntet meg elsősorban az Egyesült Államokban. A Variety értesülései szerint a leépítések 2024. október 29-én, szerdán...

Meta okosszemüvegek és a magánélet halála: a jövő, amitől a sci-fi írók is félnek

Mark Zuckerberg legújabb fejlesztése, a Meta okosszemüvegek sorozata egy olyan jövőképet vetít előre, amelyet a sci-fi szerzők évtizedek óta figyelmeztetnek: egy világot, ahol a magánélet megszűnik létezni, és mindenki folyamatosan mindenkit rögzít. A Meta...

Microsoft és OpenAI új partnerségi megállapodása: a mesterséges intelligencia jövője

Microsoft és OpenAI szeptemberben aláírtak egy nem kötelező érvényű megállapodást (MOU) a többmilliárd dolláros partnerségük következő szakaszára. Azonban a részletek akkor még meglehetősen szűkszavúak voltak, ami aggodalmat és találgatásokat váltott ki, miközben az...

Bank of America elnök-vezérigazgatója figyelmeztet: az infláció és a kormányzati leállás veszélyezteti a középosztály stabilitását

Brian Moynihan, a Bank of America elnök-vezérigazgatója aggodalmát fejezte ki az amerikai gazdaság jövőjével kapcsolatban, különösen a középosztály helyzetét illetően. Bár az amerikai fogyasztók továbbra is jelentős mértékben támogatják a gazdaságot folyamatos...

Az ideális chatbot: emberközeli, mégis tudatos AI fejlesztése

Az ideális világban milyen chatbotot szeretnénk létrehozni? Ez a kérdés egyre fontosabbá válik, különösen most, amikor a mesterséges intelligencia (AI) egyre inkább beépül mindennapi életünkbe. A chatbotok piacán ugyanis az emberek egyre inkább az emberihez hasonló...

Dinamikus vezeték nélküli töltés: Franciaország első elektromos autópályája

Franciaország történelmi lépést tett a fenntartható közlekedés irányába azzal, hogy megnyitotta a világ első olyan autópályáját, amely dinamikus vezeték nélküli töltőrendszerrel van felszerelve. Ez az innovatív technológia lehetővé teszi, hogy az elektromos járművek...

Az Alan Turing Intézet új küldetése: az Egyesült Királyság védelme a kibertámadások ellen

Az Alan Turing Intézet, az Egyesült Királyság vezető mesterséges intelligencia (MI) kutatóközpontja, jelentős átalakuláson megy keresztül. Az intézet új, ambiciózus küldetést jelentett be, amelynek célja az ország kritikus infrastruktúrájának – beleértve az energia-,...

Roblox ellen indított per: Egy anya harca a gyermekek biztonságáért a digitális világban

Roblox, az egyik legnépszerűbb online játékplatform, amelyet elsősorban gyermekek és tinédzserek használnak, komoly jogi kihívásokkal néz szembe. Jaimee Seitz, egy tizenéves lány, Audree Heine édesanyja beperelte a céget, azzal vádolva őket, hogy a befektetők érdekeit...

Intel 4004: Az első programozható mikroprocesszor belső titkai

CPU Duke, egy elismert CPU gyűjtő és rajongó, különleges lehetőséget kapott arra, hogy „felnyissa a motorháztetőt” az Intel első, többcélú mikroprocesszorán, az Intel 4004-en. Egy friss bejegyzésében az X közösségi platformon CPU Duke eltávolította a 4004-es...

OpenAI újrastrukturálása: nonprofit alapítvány és nyilvános hasznossági társaság

2025. szeptember 23-án az OpenAI, a mesterséges intelligencia egyik vezető startupja, bejelentette, hogy befejezte pénzügyi újrastrukturálását, amelynek eredményeként nonprofit szervezetté vált, miközben megtartotta irányító részesedését a profit orientált üzleti...