Wicked: For Good nem csupán egy újabb film a mozikban, hanem egy jelenség, amely 2025-ben a második legnagyobb hazai nyitóhétvégét produkálta, 147 millió dolláros bevétellel, valamint a negyedik legjobb hollywoodi globális debütálást érte el 223 millió dollárral. Ez a siker azonban nem csak a film minőségének köszönhető, hanem egy átgondolt és hatékony marketingkampánynak is, amely több mint 400 eredeti globális márkapartnerrel valósult meg, összesen 330 millió dollár médiavállalási értékkel és elképesztő, 15 milliárdnyi eléréssel.
A franchise promóciós ereje és rekordjai
A Wicked: For Good kampánya a második legnagyobb promóciós partneri együttműködés volt egy nagy stúdió film esetében az elmúlt években, csupán Universal saját Wicked című filmje előzte meg tavaly, amely 350 millió dolláros médiavállalási értéket és 25 milliárd elérést produkált. A rajongók imádják a franchise merchandise termékeit, így idén is bőséges kínálat várta őket – sok termék gyűjtői darabként is értékes.
A márkák – legyenek akár újak vagy visszatérők – kiemelték a film fő témáit: az önmegvalósítást, az egyediséget és a barátságot. Ez a tematika nemcsak a történetben jelenik meg, hanem a promóciós anyagokban és termékekben is visszaköszön.
Előkészületek és márkakapcsolatok kialakítása
Két évvel ezelőtt Universal meghívta a hirdetőket egy exkluzív látogatásra a londoni Wicked forgatási helyszínére. A résztvevők bejárhatták Nathan Crowley díszlettervező által megálmodott Smaragdvárost és a hatalmas Shiz Egyetem díszleteit. Emellett találkozhattak Jon M. Chu rendezővel, Marc Platt producerrel, valamint élő előadásokon hallgathatták Cynthia Erivo és Ariana Grande produkcióját. Ezekből az anyagokból készült videók segítségével további márkákat vontak be külföldi piacokon is.
Box office eredmények és piaci helyzet
A hétfői mozi bevételek várhatóan meghaladják a 14 millió dollárt (a négy napos összbevétel pedig eléri az 161 milliót), ami az év legjobb nem ünnepi hétfői eredménye lesz, megelőzve például a Superman 12,9 milliós hétfőjét. Van esély arra is, hogy túlszárnyalja a Paramount Mission: Impossible – Final Reckoning emléknapi hétfői 15 milliós bevételét.
A Comscore adatai szerint ezen a napon az amerikai K-12 iskolák 48%-a zárva tartott, továbbá az egyetemek 19%-a sem működött, ami hozzájárult a magas nézőszámhoz.
Új márkapartnerek bemutatása
- Dunkin’ Donuts: Az idei év újdonsága volt a Dunkin’, amely tavaly még Starbucks helyett állt be partnerként. A márka erős Gen Z vonzerővel bír, köszönhetően laza stílusú közösségi média kampányainak. A nyitóhétvége közönségének közel egyharmada ebbe a korosztályba tartozott. A Dunkin’ egy átfogó globális kampányt indított üzletfoglalásokkal, kültéri hirdetésekkel, digitális és influencer aktivitásokkal. Különleges italokat kínáltak Elphaba és Glinda ihletésével, zöld- és rózsaszín szórócukros Munchkinokat gyűjthető fémdobozban árultak, valamint humoros reklámvideót készítettek Cynthia Erivóval és Jonathan Bailey-vel.
- Airbnb: Egyedi élményt kínált vendégeinek azzal, hogy Elphaba visszavonulását életre keltette tematikus szállásként. Tavaly Hilton New York-ban hasonlóan exkluzív Wicked lakosztályt ajánlott.
- Pottery Barn: Két kollekcióval debütáltak, melyek Elphaba és Glinda karakterei által inspirált ágyneműket, dekorációkat és pohárkészleteket tartalmaztak. A dizájn alapját Shiz Egyetem kollégiumi szobája adta.
- Procter & Gamble: A cég történetének legnagyobb filmes promócióját valósította meg olyan márkákkal mint Gain, Febreze, Dawn, Secret, Olay Skin & Body, Swiffer, Cascade és Crest. Például a Secret márka Bowen Yang és Bronwyn James főszereplésével készült televíziós reklámot mutatott be.
- Pernod Ricard: Francia pastis gyártó Wicked témájú koktélokat kínált különleges csomagolásban üzletekben és mozikban egyaránt. Együttműködtek Paris Hilton jótékonysági szervezetével is egyedi koktélkészletekkel.
- Weee!: Ázsia legnagyobb online élelmiszerboltja digitális kampányokkal vett részt; rendeléseiket Wicked: For Good feliratos dobozokban szállították ki vásárlóknak.
- Lush: Limitált kiadású tízdarabos fürdő- és bőrápoló kollekciót mutattak be Glinda esküvői fürdőbombájával, buborékvarázsló pálcával és Elphaba virágos testradírral.
- Marks & Spencer (UK): Gyerekruházatotól kezdve otthoni dekorációkon át ajándékszettekig terjedt a Wicked: For Good tematikájú kínálatuk.
- Maxwell & Williams: A franchise karakterei által inspirált háztartási termékeket hoztak forgalomba.
Visszatérő partnerek – stabil alapok
Sok autómárka kulcsszereplője volt az előző évek promócióinak; idén például a Lexus tért vissza egy személyre szabott reklámmal. Ebben Jon M. Chu rendező mellett családja is szerepel; különlegessége pedig az volt, hogy az átlagos Lexus hirdetéshez képest tízszer több megtekintést ért el. Emellett készítettek egy Wicked: For Good témájú LX modellt is karaoke funkcióval.
A film folytatta együttműködését az Amazon ökoszisztémával: Prime tagoknak korai vetítéseket szerveztek (6,1 millió dolláros bevétellel), létrejött az “Oz on Amazon” bolt tematikus termékekkel és Alexa hangasszisztens témával. Az Amazon Music tartalomfelerősítést biztosított; Twitch-en pedig jótékonysági streamet tartottak “Together for Good” címmel.
A Google Android telefonokon tavaly bemutatott Delight funkció után idén további tartalmakat készítettek Android platformra; Google Pixel pedig újabb “Best Friends Forever” reklámot mutatott be Wicked témában.
A LEGO sem hiányozhatott: új játék szettekkel jelentkeztek, szerepeltek teljes epizódban a LEGO Masters műsorban és elkészítették Chu rendező BTS videójának “téglásított” változatát.
A Mattel új Wicked babakollekcióval tért vissza: teljes méretű divatbabák (Elphaba és Glinda dalra fakadnak “For Good” című szám alatt), mini figurák és játszó szettek mellett Dorothy figurák is elérhetők voltak. Polly Pocket rajongók számára Shiz Egyetem és Smaragdváros tematikájú készleteket kínáltak.
A Target lett az egyik fő hubja a Wicked merchandise-nak közel 200 termékkel – limitált bakelitlemezekkel, lakberendezési tárgyakkal, ruházattal, könyvekkel és játékokkal együttműködésben Katie Kime dizájnerrel.
Továbbra is jelen van r.e.m. Beauty Ariana Grande illataival; Sophia Webster második kollekciójával; Voluspa illatgyertyákkal (Glinda Cherry Blossom Bubble vagy Elphaba Palo Santo Spells); Cambridge Satchel Company; General Mills pedig Betty Crocker Wicked ételekkel tért vissza – utóbbi két márka összesen mintegy 150 millió elérést generált.
Egyéb visszatérő partnerek között szerepelnek többek között Little People játékok, The Noble Collection gyűjtői tárgyai, Squishmallows plüssök, Build-A-Bear plüssállatok, Funko figurák, Disguise jelmezek, Jakks Pacific játékok, Insight Editions könyvek, Random House kiadványok, HarperCollins könyvek, Gap ruházat, Lingua Franca kiegészítők, Roots ruházati cikkek, Modern Moments lakberendezési tárgyak, Loungefly táskák és Conair szépségápolási eszközök.
Záró gondolatok
Wicked: For Good nem csupán egy mozifilm volt 2025-ben – ez egy komplex marketing- és brandépítő projekt volt több száz partnerrel világszerte. A franchise ereje abban rejlik, hogy képes összekapcsolni rajongókat különféle életstílus-márkákkal úgy, hogy közben megőrzi történetének mélységét és üzenetét az önazonosságról és barátságról. Ezért vált ilyen sikeressé mind hazai pályán mind globálisan – nem véletlenül írt történelmet mind bevételben mind médiamegjelenések számában.
Forrás: https://deadline.com/2025/11/wicked-for-good-merchandise-1236627543/






